Een telefoonverslaving, veel mensen hebben er tegenwoordig last van. Je mobiel ligt altijd binnen handbereik en je moét constant kijken van jezelf. Een avondje gezellig met vrienden aan het kletsen? Jij pakt je telefoon er regelmatig bij om even iets op te zoeken of te laten zien. Tijdens een toiletbezoekje gaat je trouwe smartvriend ook mee. Want hé, jij kan toch prima multitasken? Een plasje plegen en ondertussen het nieuws lezen. Niks nieuws onder de zon!

Ook in bed zijn jullie onafscheidelijk, voor het slapen gaan check je nog even je social media en uiteraard staat je wekker ingesteld op je mobiel. Ideaal, want als je de wekker hebt uitgezet kun je daarna direct even de nieuwste filmpjes op Dumpert checken. Herkenbaar? Dikke kans dat jij een (lichte) telefoonverslaving hebt.

Telefoonverslaving – mannen vs vrouwen

In mijn omgeving zie ik dat veel mensen onafscheidelijk zijn met hun telefoon. Op kantoor zie ik bijna op elk bureau de smartphone liggen en in de pauze zijn sommige mensen meer met hun telefoon bezig dan dat ze een gesprek voeren met elkaar. Mannen lijken hun mobiele telefoon met name te gebruiken voor het lezen van (voetbal) nieuws, het kijken van filmpjes op Dumpert, Whatsappen en e-mail. Vrouwen lijken actiever te zijn op Facebook en Instagram en gebruiken hun fotocamera meer. Daarnaast gebruiken zij hun mobiel ook voor het checken van e-mail, het kijken van Youtube video’s en Whatsappen.

Bang om iets te missen

Uit een onderzoek uit 2013 bleek dat driekwart van de Nederlanders zijn of haar mobiel elke 3 tot 6 minuten checkt. Bizar vaak! Vrouwen schijnen hun telefoon nog vaker dan mannen te checken, met name voor social media. Mannen laten gemiddeld hun telefoon vaker vallen maar bij vrouwen is er vaker waterschade ontstaan. En dan kun je vast wel raden hoe dat is gebeurd..

Er wordt tegenwoordig gesproken over nomofobie, dit is de angst voor het niet continu bereikbaar zijn via je telefoon of het kwijtraken hiervan. Dit heeft ook te maken met het fenomeen Fear of missing out (FOMO), de angst om dingen te missen. Dit wordt extra gestimuleerd door social media.

telefoonverslaving

Van links naar rechts: Ray-ban zonnebril | Komono horloge | Paul Hewitt armband | Josh armband

Als je jouw mobiel niet in de buurt van je werkplek legt kom je ook niet constant in de verleiding om erop te kijken en zul je efficiënter werken!”

telefoonverslaving tips

Marc Jacobs horloge | 239,-

Geniet van je ochtendritueel, zonder je telefoon!”

Telefoonverslaafd? Zo kom je er vanaf!

Hoe komt het nou eigenlijk dat we zo graag naar onze mobiele telefoon grijpen? Wetenschapper Alexander Markowetz geeft aan dat dit komt door het stofje dopamine, ook wel bekend als het gelukshormoon. Dit wordt gestimuleerd als we zien dat we een Whatsapp hebben ontvangen of als er een like binnenkomt op een geplaatste foto. En dat stofje werkt dus verslavend! Tijd voor een digitaal dieet om van je telefoonverslaving af te komen.

6 X Tips

  • Leg je telefoon op een plek zodat je deze minder snel kunt pakken. Dat betekent dus dat hij tijdens je werk in je tas blijft of in je jaszak. In de auto wachtend voor een stoplicht ben je ook vaak geneigd om je telefoon erbij te pakken. Leg hem dan in het zijvak aan de andere kant of in je tas achter een rits zodat je meer moeite moet doen om hem erbij te pakken. Probeer je smartphone in huis ook op een vaste plek te leggen waar je niet vaak komt zodat je niet steeds in de verleiding komt om erop te kijken.
  • Bedenk, voor je je telefoon pakt, of het noodzakelijk is. Kun je die tijd niet beter besteden aan iets anders?
  • Zet meldingen uit. Zorg ervoor dat er niet bij elke Whatsapp, reactie op Facebook of upload van een nieuwe video op Youtube een melding afgaat. Op deze manier kom je ook minder snel in de verleiding om op je telefoon te kijken. Je kunt er ook voor kiezen om je smartphone op de vliegtuigstand te zetten als je niet gestoord wilt worden.
  • Avondje uit eten met vrienden of je lover? Laat je mobiel een keer thuis en geniet van de ‘real life’ sociale momenten.
  • Begin de dag niet met je mobiel. In de ochtend is het belangrijk om te bepalen wat je die dat wilt gaan doen, wat je doelen zijn en welke taken je wilt afronden. Met andere woorden, je wilt de controle nemen over je dag. Probeer daarom niet direct in de verleiding te komen om ’s ochtends je mobiel te pakken. Neem rustig de tijd om wakker te worden, geniet van je ontbijt en ga eventueel even lekker sporten.
  • Koop een ouderwetse wekker! Zo kun je de slaapkamer telefoon-vrij maken.

josh armband

Josh armband | 34,50

komono horloge

Komono Winston Royale horloge | 89,95

telefoonverslaving

Cluse horloge | 99,-

Ik ben benieuwd; ben jij ook (lichtelijk) verslaafd aan je telefoon? En ga je bovenstaande tips proberen? Succes! 

Lees ook: 5 handige tips om je koffer efficiënt in te pakken.